Search This Blog

Wednesday, August 3, 2016

ကစိပတ္ဆိုပဲ




#ကစိပတ္

“အဘြား ‘ကစိပတ္’ ကၽြန္ေတာ့္မွာ ကင္းပါသည္။” (ဆန္းထြန္း - မန္းတကၠသိုလ္)

ဆည္ေျမာင္းဌာနပိုင္ မူးေဘာင္ကေန ဓာတ္တိုင္ကားႀကီး ျဖတ္ေမာင္းခြင့္ရဖို႔ စာတင္ရတာရယ္, ထရန္စေဖာ္မာ တည္ေဆာက္ခြင့္ရဖို႔ လၽွပ္စစ္႐ုံးကို စာတင္ရတာရယ္, တစ္နာရီခြဲကားႏွင့္ ရန္ကုန္ျပန္ရမွာရယ္ေၾကာင့္ ေန႔ဆြမ္းကို လမ္းေဘးလက္ဘက္ရည္ဆိုင္ရာ အေျပးအလႊား ဘုဥ္းေပးရတယ္။ ဆြမ္းစားၿပီးလို႔ ဖန္ဆိမ့္ေလးရယ္ ႐ူဘီေလးရယ္ ေဖ့ဘုတ္ေလးရယ္နဲ႔ ထမင္းလုံး စီေနခ်ိန္မွာ ဆိုင္ပိုင္ရွင္ ေနလင္းသန့္ကလည္း သူ႔သမီးေလး ေနျခည္လင္းဆက္ကို ထမင္းခြံ႕ေနတယ္။ ပိုက္ဆံရွိသားသမီးမ်ားၾကေတာ့လည္း ပလီတတ္သာ။ ဒီအရြယ္ႀကီးထိ ထမင္းခြံ႕ေနရဆဲ။ တို႔မ်ား ငယ္ငယ္က ႏွစ္တန္းေက်ာင္းသားဘဝ ထန္းသီးခြဲစားလို႔ လက္ကို ဓားထိဖူးၿပီ။ မေလၽွာ္တတ္ ေလၽွာ္တတ္နဲ႔ ကိုယ့္ေဘာင္းဘီ ကိုယ္ေလၽွာ္ဝတ္ေနၿပီ။ ႏြားခ်ည္းၾကဳံး။ ေရခပ္။ အမွိုက္လွည္း။ ထမင္းပို႔။ အေႂကြးေတာင္း။ ေနျခည္အရြယ္မွာ အေတာ္လုပ္တတ္ေနၿပီ။

အံ့ၾသမွုတို႔ျဖင့္ ေနလင္းသန့္က ေနျခည္ကို ထမင္းခြံ႕ေနတာ စူးစူးစိုက္စိုက္ ၾကည့္ေနမိတယ္။ ေနလင္းသန့္က ရိပ္မိပုံေပၚတယ္။
“ဦးဇင္း သေဘာက်ေနတာလား”
“ဟာ မဟုတ္ပါဘူးကြာ၊ ေနျခည့္ကို ဒီအရြယ္ထိ ထမင္းခြံ႕ရတုန္းလား”
“ခြံ႕မေကၽြးလို႔ သူ႔ဘာသာ စားရင္ တစ္လုပ္ ႏွစ္လုပ္ ဝါးၿပီး “ဝၿပီး ဝၿပီ”ဆိုၿပီး ထ,ထေျပးတာ”
“ေၾသာ”
“ထမင္းကို ဝေအာင္ မစားေတာ့ သေရစာေတြ ေလၽွာက္စားတာ၊ ၾကာေတာ့ အရိုးေပၚ အေရတင္ေလး ျဖစ္လာေရာ”
“ေၾသာ”

ငတ္ေအာင္ ပစ္ထားလိုက္။ ဗိုက္ဆာလာရင္ စားမွာပဲလို႔ေတာ့ အႀကံမေပးမိပါဘူး။ နို႔  ကိုယ္က သားေထာက္ သမီးခံမရွိတဲ့ ရဟန္း။ ဒီသံေယာဇဥ္ေတြ ေမတၱာသ႐ုပ္ေတြကို ဘယ္ခံစားတတ္ပါ့မလဲ။ ေနလင္းသန့္က သူ႔ရင္ႏွစ္သည္းခ်ာ သမီးရတနာေလးကိုး။ သားတို႔႐ုပ္ရည္ သီတာျမည္သားတဲ့။ ေနျခည္ ထမင္းမစားလို႔ အာဟာရခ်ိဳ႕တဲ့ရင္ မိဘေတြခမ်ာ ႏွလုံးစိတ္ဝမ္း ဘယ္ၿငိမ္းခ်မ္းပါ့မလဲ။ ဖခင္ေမတၱာ ေရၾကည္ခ်မ္းျမ။ ေနလင္းသန့္ဆိုတာ ကြန္ျပဴတာမာစတာဘြဲ႕ရ။ သူ႔သမီးေလး ေနျခည္လင္းဆက္က ႏွစ္တန္းေက်ာင္းသူ။ ဒီအေဖႏွင့္ ဒီသမီးရဲ့ ထမင္းခြံ႕ေနတဲ့ ေမတၱာေပါင္းကူး သ႐ုပ္ေဖာ္ပုံေလးၾကည့္ၿပီး ဟသၤတထြန္းရင္ “မိသားစုကန္ေတာ့ပြဲ”သီခ်င္းက နားထဲၾကားေယာင္လာတယ္။ ၾကားေယာင္တာမွ ကိုထြန္းရင္က ဦးဇင္းေဘး လာထိုင္ဆိုေနသလိုပဲ . . . . .

“သီတာေရ တစ္ေပါက္ကေလး က်႐ုံမၽွႏွင့္
မိဘတို႔ဝမ္း မၿငိမ္းခ်မ္းေပ

ဖဝါးလက္ႏွစ္လုံး ပခုံးလက္ႏွစ္သစ္
ဝါးဖတ္ေတာ္ ကစီႏွစ္ႏွင့္ လူျဖစ္ေအာင္ေကၽြး

မွတ္,ျခင္,ယင္ မသန္းရေအာင္
ပင္ပန္းႀကီးစြာ ေႁမြးျမဴရေပ”

ခဏေလး။ ခဏေလး။ ျပန္ဆိုစမ္း။ ျပန္ဆိုစမ္း။ ခုနသီခ်င္း ျပန္ဆိုစမ္း။
“ဖဝါးလက္ႏွစ္လုံး ပခုံးလက္ႏွစ္သစ္
ဝါးဖတ္ေတာ္ ကစီႏွစ္ႏွင့္ လူျဖစ္ေအာင္ေကၽြး”

ေနာက္တစ္ေခါက္
“ဖဝါးလက္ႏွစ္လုံး ပခုံးလက္ႏွစ္သစ္
ဝါးဖတ္ေတာ္ ကစီႏွစ္ႏွင့္ လူျဖစ္ေအာင္ေကၽြး”

သီခ်င္းထဲမွာပါတဲ့ “ဝါးဖတ္ေတာ္ ကစီႏွစ္”ဆိုတဲ့ စကားသံ ၾကားလိုက္တာနဲ႔ အထက္ဆုံးမွာ ေရးခဲ့တဲ့ ဆရာႀကီး ဆန္းထြန္း(မန္းတကၠသိုလ္)ရဲ့ “သက္ရွည္ေသာ္လည္း ဘုန္းမႀကီး”ဆိုတဲ့ ေဆာင္းပါးထဲမွာ ပါတဲ့ “အဘြား ‘ကစိပတ္’ ကၽြန္ေတာ့္မွာ ကင္းပါသည္။”ဆိုတာကို ခ်က္ျခင္း သတိရသြားတယ္။ “ကစိပတ္”ဆိုတာ ဝါးဖတ္ေတာ္ ကစီႏွစ္ကိုမ်ား အဓိပၸါယ္တစ္မ်ိဳးမ်ား ေျပာေလသလား။ အေတြးေတြက ရပ္မရေတာ့။ ကစီ။ ကစီႏွစ္။ ကစိပတ္။ ကစီဓာတ္။ ကစီရည္။ ထမင္း။ ေကာ္ရည္။

ကစိပတ္ရဲ့ အဓိပၸါယ္ကို တိတိက်က်နားမလည္ပါ။ သူမ်ား သုံးႏွုန္းေျပာဆိုသည္ကိုလည္း တစ္ခါမွ မၾကားဘူးပါ။ ကစိပတ္။ ဘာတုန္း ကစိပတ္။ ေမ့ေမ့ေပ်ာက္ေပ်ာက္ ျဖစ္ေနေသာ “ကစိပတ္”ကို ရွာပုံေတာ္ဖြင့္ေနမိသည္။ ေဒါက္တာၿခံရွင္းကို ေမးဖူးသည္။
“ဘုန္းႀကီးတို႔ ဘက္မွာ “ကစိပတ္” “ဂဇိဘတ္”လို႔ သုံးတာ ၾကားဖူးလား”
ၾကားဖူးသတဲ့။ “ငါတို႔ကေတာ့ ‘ဂဇိဘတ္’ကင္းတယ္”လို႔ ေျပာရင္ ေႂကြးတိုၿမီးစကင္းတယ္လို႔ ဆိုလိုတာတဲ့။ သဲလြန္စေတာ့ ရၿပီ။ “ကစိပတ္” အဓိပၸါယ္ အတိအက်ဖြင့္ထားတဲ့ အဘိဓာန္မ်ား ရွိေလမလား။ ေရွးေဟာင္းျမန္မာစာေရးထုံးေတြႏွင့္ ပတ္သက္ရင္ ဆရာႀကီးယုဒသန္ရဲ့ “ျမန္မာ-အဂၤလိပ္ အဘိဓာန္”က အားအကိုးရဆုံးပါပဲ။ သူ႔အဘိဓာန္မွာ ဖြင့္ထားတာက

“ကစိပတ္, n. a debt for food; ေႂကြး။ ၿမီ။ မိဘစားေသာက္ေသာ ေႂကြးၿမီကစိပတ္မ်ားကို ကၽြႏု္ပ္ကခ်ည္း ခံရသည္”

ဟုတ္ၿပီ။ အဓိပၸါယ္ေတာ့ သိရၿပီ။ ေႂကြးၿမီကို “ကစိပတ္”လို႔ ေခၚတာပဲ။ “အဘြား ‘ကစိပတ္’ ကၽြန္ေတာ့္မွာ ကင္းပါသည္။” ဆရာႀကီးဦးဆန္းထြန္းက သူ႔အဘြား ေဒၚေငြအေပၚ မရိုမေသ မလုပ္ခဲ့ဘူး၍ ေက်းဇူးကန္းျခင္း ကင္းပါသည္။ ေက်းဇူးေႂကြးကင္းပါသည္လို႔ ဆိုလိုတာကိုး။ မင္းႏွင့္ ငါႏွင့္ ဒီခ်ိန္ကစၿပီး ကစိပတ္ျပတ္ၿပီ။ မင္းႏွင့္ ငါႏွင့္ ဘာေက်းဇူးစား ေက်းဇူးခံမွ မရွိေတာ့ဟု ဆိုလိုသည္။ ဟုတ္ပါၿပီ။ ဒါဆို ဘာေၾကာင့္ ေႂကြးၿမီကို ကစိပတ္လို႔ ေခၚရတာလဲ။

စဥ္းစားမိတာေပါ့ေလ။ ထမင္းကို ေၾကညက္စြာ မဝါးနိုင္ေသးတဲ့ သားသမိးကို ေကၽြးေမြးဖို႔ မိဘပါးစပ္ႏွင့္ ဝါးထားတဲ့ ထမင္းကို ကစီ(starch)ဓာတ္ ႂကြယ္ဝလို႔ “ကစီ”လို႔ ေခၚတယ္။  ေရွးေခတ္ကေတာ့ နို႔မွုန့္ဘာညာ မေပၚေသးေတာ့ မိဘဝါးဖတ္ကစီကိုပဲ ေရႏွင့္ ထပ္ေဖ်ာ္ထားတာကို “ကစီႏွစ္”လို႔ ေခၚတယ္။ မိဘဝါးဖတ္ကိုေတာ့ ကစီဖတ္။ တလုပ္စားဖူး သူ႔ေက်းဇူးဆိုသည့္အတိုင္း ကစီဖတ္ စားခဲ့ဖူးတာကို တင္စားေသာအားျဖင့္ ကစီဖတ္>ကေန “ကစိပတ္”လို႔ ျဖစ္လာေလသလား။ ကစီဖတ္>ကစိပတ္။ ေက်းဇူးရွိသူတို႔အေပၚ ေက်းဇူးေႂကြးက်န္တာကို ကစိပတ္က်န္တယ္ ကစိပတ္တင္တယ္။ အထူးသျဖင့္ မိဘ, ညီအစ္ကို, ေမာင္ႏွမ, ေဆြးမ်ိဳးသားခ်င္းတို႔အေပၚ ျပဳသင့္ျပဳထိုက္ေသာ ေက်းဇူးတရားကို အေက်မဆပ္ခဲ့သူကို ကစိပတ္တင္သူ။ ကစိပတ္မကင္းသူ။

ရမ္းခ်လို႔ ျဖစ္ေသပါဘူးေလ။ ပ်ိဳ႕ေဟာင္း လကၤာေဟာင္းေလးေတြထဲ ရွာၾကည့္ဦးမွပါ။ ေရွးေဟာင္းပ်ိဳ႕ကဗ်ာဆိုတာကလည္း အကုန္ ဘယ္ဖတ္နိုင္ပါ့မလဲ။ ဖတ္ဖူးသည့္တိုင္ မွတ္မိဖို႔ ဘယ္လြယ္ပါ့မလဲ။ ဤသည္ေတာ့ ေတြ႕မိသမၽွ ကစိပတ္ေတြက -

စာမႏွံ့ က်မ္းမစုံတာေၾကာင့္ ေႂကြးၿမီကို “ကစိပတ္”လို႔ ေရးတာ ဆရာယုဒသန္ရယ္, ဆရာဦးဆန္းထြန္းရယ္ပဲ ေတြ႕တယ္။ အျခားအျခားေသာ ပ်ိဳ႕ကဗ်ာေတြမွာ “ခဆီးပတ္”တဲ့။

“နစ္ဆင္းျပန္လတ္၊ #ခဆီးပတ္ဟု၊ မျမတ္ယုတ္မာ၊ က်ဴးလြန္စြာသည္၊ မိစၧာျပစ္ေလး၊ သင့္ဒဏ္ေဘးႏွင့္၊ မိုက္ေႂကြးေျမာင္းၿမီ၊ မလြတ္ၿပီသို႔” (မဃေဒဝ -၂၃၂)
“ငရဲႀကီး၌၊ #ခဆီးပတ္ေျဖ၊ ခံရေထြလည္း” (ငရဲခန္း - ၁၂၃)
“#ခဆီးပတ္ဟု၊ အိမ္မွုေလၽွာ္ဒဏ္” (တင္းသင္းေပါရာဏလကၤာ - ၂)
“ႏွုတ္ျပစ္လက္မွုေၾကာင့္ ေၾကးေငြကုန္က်လၽွင္လည္း ထိုကုန္က်ရေသာ ေၾကး၏အတြက္ကို ေဝပုံတြင္ ခုႏွိမ္ခြဲေဝ၊ #ခဆီးပတ္ရွိလၽွင္လည္း အစုတြင္ တြက္၍ ယူေစ” (ကြန္ခ်ာဓမၼသတ္ - ၁၉၉)
“သူႏုပ္ႏွင့္သာလၽွင္ စီရင္ရာ၏။ မိဘေပါက္ေဖၚတို႔ မစီရင္ရ။ #ခဆီးပတ္မၽွျဖစ္၍ ေလ်ာ္ရန္ မရခဲ့တတ္ေသာ္ ခ်င္းတို႔တြင္သာ ကၽြန္ျပဳျခင္း ေရာင္းျခင္းစသည္ကို ျပဳပိုင္ေခ်၏” (ဝဏၰဓမၼ ဓမၼသတ္  - ၅၈၄)

အထက္က ကိုးကားျပတဲ့ သာဓကေတြမွာေတာ့ ကစိပတ္ကို ခဆီးပတ္လို႔ ေရးပါတယ္။ လာျပန္ၿပီ။ ေႂကြးၿမီကို ဘာလို႔ ခဆီးပတ္လို႔ ေခၚတာလည္း ဆိုေတာ့ ဆရာႀကီးဦးအုန္းေရႊ ယူဆျပတာကေတာ့ ပုဂံေခတ္ေက်ာက္စာေတြမွာ ခါးဆီး(အဝတ္ပုဆိုး, ထမီ)ကို ခဆီးလို႔ ေရးသတဲ့။ ခဆီးပတ္> ခါးမွာ စီးပတ္ထားေသာ အဝတ္အစား။ ခါးဝတ္ ခါးစား။ ထိုကဲ့သို႔ ခါးဝတ္ ခါးစား အဝတ္အစားေၾကာင့္ ဝတ္မွု စားမွုေၾကာင့္ တင္ေသာ ေႂကြးၿမီးကို ဥပစာ(တင္စားေသာအားျဖင့္) ခဆီးပတ္လို႔ ေခၚသတဲ့။

ကစီပတ္ဟု ေခၚသည္ ျဖစ္ေစ ခဆီးပတ္ဟု ေခၚသည္ျဖစ္ေစ ေသခ်ာသည္ကေတာ့ ေႂကြးၿမီပါပဲ။ အေမတို႔ အေဖတို႔ ဝါးဖတ္ေလးႏွင့္ လူျဖစ္လာရတယ္။ အေမတို႔ အေဖတို႔ ကစိပတ္ေတြ သားသမီးေပၚမွာ တင္ေနခဲ့ၿပီ။

“သီတာေရ တစ္ေပါက္ကေလး က်႐ုံမၽွႏွင့္
မိဘတို႔ဝမ္း မၿငိမ္းခ်မ္းေပ

ဖဝါးလက္ႏွစ္လုံး ပခုံးလက္ႏွစ္သစ္
ဝါးဖတ္ေတာ္ ကစီႏွစ္ႏွင့္ လူျဖစ္ေအာင္ေကၽြး

မွတ္,ျခင္,ယင္ မသန္းရေအာင္
ပင္ပန္းႀကီးစြာ ေႁမြးျမဴရေပ”

ေၾသာ္. . . .   .    .
လူျဖစ္ေအာင္ ေမြးရတာ မလြယ္သားပါလားကြယ္ရို႔။


မဂၤလာပါ... လြင္ျပင္မွ ႀကဳိဆုိပါတယ္....က်ေနာ္ရဲ႕မွတ္စုေလးေတြကုိ စိတ္ဝင္စားရင္ ဖတ္ရႈ႕ႏုိင္ပါတယ္..မွတ္သားႏုိင္ပါတယ္ဗ်ာ၊ ေလ့လာေနဆဲသူမုိ႔ လုိအပ္တာမ်ား ေျပာျပေပးႏုိင္ပါတယ္၊ အကူအညီလုိအပ္ရင္လည္း ေတာင္းႏုိ္င္ပါတယ္၊ က်ေနာ္ကုိ lwinpyin5@gmail.com သုိ႕ဆက္သြယ္ႏုိင္ပါတယ္ခင္ဗ်ာ။ ၀င္ေရာက္အလည္လာတဲ့အတြက္ ေက်းဇူးတင္ပါတယ္......

No comments:

Post a Comment